onsdag 25 mars 2015

UDDA / JÄMNT

UDDA: tal som inte går att dela rättvist i två högar.

JÄMNT: tal som går att dela rättvist i två högar.


År 2 har undersökt olika tal, om de är udda eller jämna. Så här gick det till:


  1. Slå en tärning, två gånger. Då får du fram ett tvåsiffrigt tal, t ex 62. Barnen i år 2 använde tiosidiga tärningar.
  2. Rita talet på något vis. Det kan vara pengar med 10-kronor och 1-kronor. Eleverna i år 2 hade rutat papper som de ritade talen på och sedan klippte ut.
  3. Fundera på om talet är udda eller jämnt. Hur kan man ta reda på det? Hur kan man förklara det?

Här kommer 2ornas arbeten med förklaringar.





 Om man slog fram talen 12, 21, 35, 53, 66. Vilka är då udda och vilka är jämna?
Prova att slå fram tal med tärning. Vilka tal får du, och är de i så fall jämna eller udda? Hur vet du det? Hur kan du förklara det?
Lycka till!

söndag 8 mars 2015

"Dubbelkoll på dubbeldäckaren", och "kom ihåg med tåg"!

Här kan du lära dig om dubbelt. Just i den här filmen handlar det om bussar men dubbelt finns överallt.

B1


Fundera över vad mer som kan vara dubbelt.

Här kommer ett exempel:

Jag har 4 godisar. Du har dubbelt så många. Då har du 4+4=8, alltså 8 godisar.

Lycka till från Nina.

_____________________

Del 2, dubbelt med tåg.
I den här filmen kan du lära dig hur dubbelt fungerar med 10-tal.

B2


Självklart är det ju så, att det är fönster på andra sidan bussen och tåget. Det kan man fundera på om man tycker om lite högre tal. Lycka till!

____________________

Del 3. dubbelt med 10-tal och 1-tal.
B2a



Del 4, dubbelt med 10-tal och 1-tal. Entalen skapar ett nytt tiotal.
B2b

Om du räknar alla fönster, på båda sidorna här. Hur många fönster finns då?