Begrepp

Här får du hjälp att begripa begreppen.

Klicka på bilderna om du vill se dem större.





B1 -Dubbelkoll med dubbeldäckaren!




B2-Dubbelt, kom ihåg med tåg!


Självklart är det så att bussen och tågen har fönster på båda sidorna. Hur många fönster har fordonen egentligen?



 B3- Dubblorna är bra att träna in så att du kan dem utantill och inte i ordning. Du kommer att ha stor nytta av det, i allt räknande.

DUBBLORNA
1+1=2
2+2=4
3+3=6
4+4=8
5+5=10
6+6=12
7+7=14
8+8=16
9+9=18
10+10=20



B4 -Skillnad




B5 -Större än > och mindre än <



B6


Efter filmerna om större än > och mindre än <, kan du tänka ut olika mattespråk. Stoppa ned dem i en liten påse. Blanda och dra upp två mattespråk åt gången. Var beredd med två tunna pappersremsor, eller kanske tandpetare. Du ska då bestämma om det är större än, mindre än eller lika med.
Här under kommer elevarbeten. Tvåorna gjorde mattespråk som treorna sedan fick avgöra vilket tecken som skulle finnas emellan. Se här nedanför.


























B7






B8

B9

Alla orden här ovanför betyder samma sak. Ibland kan du få i uppdrag att göra en "räknehändelse" till ett mattespråk. Du kan lära dig mer om detta under fliken "4 räknesätt". Där finns också exempel. Klicka här!

KLICKA HÄR -UPPGIFTER



B10 -UDDA OCH JÄMNT

UDDA: tal som inte går att dela rättvist i två högar.

JÄMNT: tal som går att dela rättvist i två högar.


År 2 har undersökt olika tal, om de är udda eller jämna. Så här gick det till:

  1. Slå en tärning, två gånger. Då får du fram ett tvåsiffrigt tal, t ex 62. Barnen i år 2 använde tiosidiga tärningar.
  2. Rita talet på något vis. Det kan vara pengar med 10-kronor och 1-kronor. Eleverna i år 2 hade rutat papper som de ritade talen på och sedan klippte ut.
  3. Fundera på om talet är udda eller jämnt. Hur kan man ta reda på det? Hur kan man förklara det?



Här kommer 2ornas arbeten med förklaringar.





Om man slog fram talen 12, 21, 35, 53, 66. Vilka är då udda och vilka är jämna?
Prova att slå fram tal med tärning. Vilka tal får du, och är de i så fall jämna eller udda? Hur vet du det? Hur kan du förklara det?
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar